tit1 tit_block
hd_simple hd_block hd_block2 hd_block4 hd_block4l hd_block4a hd_block4a_tit hd_block4al hd_sepA hd_sep hd_sep2 hd_sep_nohd
prisp_simple prisp_simple2 prisp_block0 prisp_block2 prisp_block2_i prisp_block2a comb_simple_block2a comb_simple_block2a_zd
form0 form1 form2 form3

Sovice krahujová – Surnia ulula

Kód kvadrátu: 5855

Kód kvadrátu se vztahuje ke čtvercové síti používané v Atlase hnízdního rozšíření ptáků v ČR. Tato síť se nyní v ČR používá pro mapování všech druhů organismů.

Kvadrát je možné stanovit pouze tehdy, byl-li zadán bod v mapě.

Datum8. 2. 2014
Čas vycházky16:20 – 17:30
Počet1 mrtvý
Aktivitamrtvý na silnici
Obec / část obceTřebestovice [NB]
PozorovateléJan Studecký

Na přání L. Vaňka odtajňuji lokalitu. Sovice se po jednodenní nezvěstnosti vrátila do stejných míst (po poledni byla pozorována o necelý kilometr dál). Lovila na el. drátech a novostavbách, později se přesunula lovit hraboše u silnice. Úniková vzdálenost v podstatě nulová, 2× ulovila hraboše metr pod mýma nohama. Podruhé se jí to však stalo osudné, byla sražena autem a okamžitě mrtvá. Kadáver (až na levé křídlo poměrně v pořádku) sebrán a uchován. Její poslední lov jsem shodou náhod natočil, tak snad alespoň nebudu podezírán: http://www.youtube.com/watch?v=zdELMRmJiMA
Pták se v okolí podle důvěryhodných informací od místního stavebníka zdržoval od první dekády prosince.

Krátké video, když ještě vesele lovila...
http://www.youtube.com/watch?v=lsLrCyEkMeY

Komentáře

K pozorování je 74 komentářů.

to je dost drsné video
DenisOdpovědět

Tak to je smutnéOdpovědět

Začínám si myslet, že jsem nějak prokletý. Jednou v Chorvatsku nám třeba protijedoucí auto najelo do skupinky mladých vlh, tam naštěstí bez úmrtí. Tohle by byla taková idylka, stál jsem tam a žasnul nad jejím lovem asi 20 minut, pak ta euforie z úlovku a ... Za těch skoro půl hodiny jelo jediné auto...Odpovědět

Měla ta sovice kroužek ? Děkuji, Luďa JokelOdpovědět

Kroužek samozřejmě neměla, jinak bych to uvedl.
JS.Odpovědět

Zdravím, ideální by bylo předat kadáver Dr. Jiřímu Mlíkovskému do budovy Národního muzea v Horních Počernicích. Kontakt lze vygůglit.Odpovědět

Dobrý večer,
kolega Vaněk má mé díky, sovici mu zítra předávám. NM je nejlepší řešení.
JS.Odpovědět

S umístěním do NM souhlasím, je skvělé, že to funguje. Méně skvělé, že sovice doplatila na svou neznalost dopravních prostředků, ale život je takový. S pozdravem MVOdpovědět

Tak dlouho jste jí honili až zařvala blahopřeji jste fakt dobříOdpovědět

No nevím, pane Jokel, ale Váš výstup je podle mého trochu na hranici slušného chování. Komentář mého kanálu sem pochopitelně tahat nebudu. Zkuste se, prosím, zamyslet nad svým míněním, třeba pochopíte. Tak nějak nevím, co byste v podobné situaci dělal Vy. Jinak samozřejmě sovice pochází z liduprázdné oblasti, nestihla si k lidem vytvořit plachost. Těch několik chvil, kdy na ní někdo v uplynulé době mířil dalekohledem, jí nemohlo absolutně nijak uškodit, natož přimět k sebevraždě. Navíc, jak jistě víte, lokalita byla utajena, přestože důvod takového rozhodnutí místního objevitele mi (nám) zůstává neznámý.
Tak ať Vám ptáci žijí.
JS.Odpovědět

Vážený pane kolego dravé ptáky a potažmo sovy dělám přes dvacet let můj výstup není myslím nic nenormálního když honím sovu sem a tam pro záběr tak se musí zákonitě něco stát a po poradě z profesionálními kameramany divoké přírody jsem usoudil že to ve vašem případě tak bylo moc mě mrzí že tak krásný tvor přišel o život ale sáhněte si do svědomí stál vám ten záběr za to ??Odpovědět

Dobře, nicméně pokud jste takto zkušený a vzdělaný člověk, asi bych čekal trochu jinou formu komentáře. Obzvlášť toho druhého. Určitě jste ale sovici v životě neviděl a nevíte, jak se toto zvíře od našich odlišuje. Cítím odpovědnost za celé pozorování, vůbec všechny výpravy do Třebestovic i tohle neštěstí. Nicméně o záběr vůbec nešlo. Ptáka jsem fotil z jednoho místa v sídlišti a pak ještě chvíli z druhého u silnice. Několik minut před událostí již nebyl dostatek světla, tak jsem jen stál s foťákem na stativu vedle sebe a kochal se. Natáčet mě napadlo, až když se sovice viditelně chystala k lovu, jen jsem zmáčknul kameru a slétla na zem, a pak se to stalo. Nahánět jí sem a tam by prostě nešlo, to bych po ní musel natáhnout ruku. Ale chápu, že takové pozorování takto zapůsobí velmi snadno. Pokud někdo nevěří, tak je mi to líto, ale asi s tím nic neudělám.
JS.Odpovědět

Myslím že jsem viděl v životě víc Sovic než vy ale to nebudu řešit můj názor nezměníte rád s váma prodiskutuji ho osobně ludajokl@gmil.com těším seOdpovědět

Pěkně zdravím,
samozřejmě je velice smutné, že ta sovice přišla o život, nicméně to, že by to snad měl zavinit kolega Studecký, je s prominutím prostě pitomost, v tomto směru můj názor rozhodně také nezměníte... .
S pozdravem Pavel Bergmann.Odpovědět

Postupně Jiří Šafránek, 9. 2. 2014 7:53
Postupně

Vidět neznamená vědět ..

Vážený pane Jokle, opravdu si myslíte, že ten, kdo viděl víc sovic má pravdu? A kdo potom nahání ty tisíce ptáků, které nacházíme mrtvé na silnicích? S pozdravem jšOdpovědět

Názor, že kolega Studecký nějak zavinil tragický osud sovice krahujové, považuji za absurdní. To bychom mohli mnohem lépe vyargumentovat to, že za všechny nehody dětí, které šly do školy, může Marie Terezie tím, že zavedla povinnou školní docházku. Včera jsme třeba u Vrbice našli na silnici tři přejeté racky. Racci létají ze štěrkovny na skládku a zpět. Je tam dokonce i výškový rozdíl a nemají důvod létat "po odvěsnách" když "po přeponě" to mají blíž. Létají tam několikrát denně, auta neviděli poprvé v životě, nemohli být ani osilnění světlem reflektorů, jako tomu bylo asi u sovice. Přesto je auto srazilo. Konec konců, ORNIS v Přerově má ve sbírkách několi výrečků, které srazilo auto. O tom, že je tady máme jsme se dověděli až z těchto nálezů. Těžko je někdo jakkoli ovlivnil. Takový výpad na našeho mladého kolegu nepovažuji za oprávněný a o té formě se raději nezmiňuji.

Adolf GoebelOdpovědět

Škoda, ale měl jsem trochu obavy, že k něčemu podobnému může dojít. Chtěl jsem se na lokalitu dnes podívat, ale osud byl rychlejší.
Jinak si Honzo komentářů L.Jokla nevšímej. Ty komentáře by psychicky zdravý a normálně uvažující člověk asi nenapsal.
Samozřejmě za tuto nešťastnou náhodu nemůžeš. Stalo by se to i bez tvé přítomnosti.Odpovědět

Děkuji za zastávající komentáře. Asi je pořád lépe, že jsem tam byl v osudný moment, ráno bych byl daleko nešťastnější - pozměním rčení o pěnici malé - lepší kadáver v muzeu než placka na silnici. A doufám, že to všichni pochopí.
H.Odpovědět

Už bylo dost emocí já osobně už neodtajním žádnou lokalitu kde budou vzácná pozorování, a jsem zvědav kolik těch ptáků zařve ale dík za názory a pro pana Jelínka určitě jsem po psychické stránce v pořádku nemusíte mít strach.Odpovědět

Velká škoda této vzácné krasavice. Zasloužila by si určitě větší klid. Ve Skandinávii jsme je pozorovali hlavně u silnic, ale žádnou přejetou jsme nenašli.Odpovědět

Dotaz pro Jirku Polčáka - jak velká byla frekvence aut u těch cest ve Skandinávii, kde byly sovice? Jezdily tam auta i ve tmě.

Dík

AdolfOdpovědět

Určitě tam tolik aut nejezdilo, ale sovic tam bylo daleko víc. Chtěl jsem jen zdůraznit, že někdy není dobré aby desítky pozorovatelů naháněli jediného zatoulaného ptáka, který jednoznačně není naším podmínkám přizpůsoben, zároveň z úmrtí nikoho nesoudím. Prostě náhoda.Odpovědět

Postupně Pavel Kverek, 9. 2. 2014 11:14
Postupně

K tématu

Ještě, že sem nechodí nějací bulvární novináři! To by pro ně byl tedy mls! Ze sovice krahujové by udělali krahujce sovího a titulek si už domyslete. I jinde v diskusích se na internetu objevují názory, že si člověk opravdu říká, že jde o provokaci, která má účastníky "vyzkoušet", co ještě vespolek ustojí. Než bych čas utrácel komentářem širším, a i přestože nejsem v tématu sov a dravců odborníkem, připomenu věc, kterou znáte. Že právě sovy monstrózně doplácí na střety "se světly". Ať už na železnici či na silnicích. Světlo je přitahuje, i jím příležitostně(!) osvícený prostor k lovu. Ani nemusí být oslněny, prostě už neuletí. Takhle nám z oblasti odešli poslední sýčci - do jednoho! To, že kolega v Polabí zachytil tragédii, která je zejména v čase stmívání bohužel BĚŽNOU, by mělo posloužit především jako APEL na řidiče, aby v tomto krátkém denním čase jezdili obezřetně (přecházející zvěř) a ne proboha k tomu, aby byl pohotový dokumentarista trestán zato, že v dobré víře na sebe "prásknul" přítomnost u ptačí tragédie. Ze záznamu je JASNĚ (alespoň pro mne) vidět, že pod kola ojedinělého auta sovu nijak vědomě nepostrčil a jiným škodlivým gestem nenasměroval. Naopak je dobře znát, že řidič jel jako prase! To by ovšem bulvár samozřejmě pomlčel. Skončí-li (v tomto případě vzácná) sova zachována jako preparát, jen dobře. Kdyby tam kolega Studecký přišel později, ležela by tam s největší pravděpodobností stejně, jen k nepřečtení.
Volám mezi ornitology po ohledech, na internetu zejména! Pavel KverekOdpovědět

Postupně Martin Vavřík, 9. 2. 2014 11:35
Postupně

Re: K tématu

Osobně dávám Pavlovi za pravdu, přidal bych k sýčkovi i řadu sov pálených, které jsem viděl na záběrech nebo ve sbírkách a skončily stejným způsobem. Prostě nešťastná náhoda, těžko očekávat od řidiče, že mimo obec (??) pojede třicítkou a i taková rychlost by asi byla pro sovici fatální. MVOdpovědět

Postupně Jan Studecký, 9. 2. 2014 13:42
Postupně

Re: K tématu

Díky za komentář, je to pro mne informace z části nová, ale mohlo mi to dojít při předešlém pozorování sov. Po pravdě to asi tak bylo, sovice zalovila v momentě, kdy auto osvítilo celý okraj silnce. Měl jsem výčitky, že kdybych tam nestál, tak sovice zůstala s myší sedět a neměla by potřebu letět na posed přes silnici, ale to je už moc přehnané. Myslím, že ten pták o mně po celou dobu ani nevěděl.
Jinak souhlasím s použitím jako apel na řidiče, tento případ určitě zapůsobí na každého, obzvlášť, když se laik dozví o ušlechtilosti a jedinečnosti tohoto zvířete.
JS.Odpovědět

Postupně Josef Hána, 12. 2. 2014 21:01
Postupně

Re: K tématu

Každého určitě ne, ani většinu. Jejich ego je i nad vlastní život, a cizí už vůbec. Naopak co vidím, tak jim poškozování přírody dělá radost.Odpovědět

Tento smutný příběh vnímám přesně opačně, než někteří zde diskuskutující. Vnímám jej jako důkaz, že je třeba netajit. Takováto pozorování by se něměla tajit, stejně jako se výskyt sovice nikde jinde v Evropě letos netají. MOŽNÁ kdyby se na sovici pozorovali "zájezdy", by si pozorovatelé všimli potenciálně nebezpečné silnice a mohly by se nějaké preventivní opatření ve spolupráci s Polici udělat. V nejhorším případě by byl výsledek stejný, tzn mrtvá sovice. Diskutovat o pitomosti, že Jan nahnal hlodavce a tím i sovici pod kola auta, myslím není třeba.Odpovědět

Postupně Luděk Jokel, 9. 2. 2014 12:56
Postupně

Mrzí mě že má slova byla pochopena tak že kolega Studenecký nahnal sovici pod kola auta tak to nemělo být chápáno trochu ze mě mluvili i emoce takže se za některé své výroky omlouvám nicméně můj postoj k pronásledování vzácných zatoulanců se nemění je krásné přijít skoro až ke zvířeti a ono neuteče ale i tak by jsme si měli držet odstup pořád je to divoké zvíře i když nemá strach z lidí.to je z mé strany vše děkuji za diskusi a přeji vám hodně zdaru ve vaší práciOdpovědět

Pronásledování vzácných zatoulanců se tu už řešilo víckrát, jsou na to různé názory. Někdo se zastává toho, že když se to ptákovi nebude líbit, tak prostě odletí, jiný utajuje. Já o tom jednoznačný názor nemám. Nehledě na odstupovou vzdálenost zvířete by i každý člověk měl mít tu svojí. Já si od ptáka udržoval 20 a více metrů po celou dobu, proto jsem míru jeho krotkosti určil, až když přilétl ke mně.
Taky hodně zdaru.Odpovědět

Postupně Jiří Šafránek, 9. 2. 2014 14:54
Postupně

Co to je pronásledování vzácných zatoulanců?

Opravdu nechápu, co to znamená "pronásledování vzácných zatoulanců" ve Vašem pojetí? Jde o pozorování dalekohledem všeobecně, nebo od určité vzdálemnosti? Jsem pronásledovatelem, když pozoruji husy malé a bernešky, jak po nich střílí myslivci?
Nevěřím, že ihned odcházíte z lokality, na níž se vyskytne vzácný zatoulanec, aby jste se nestal jeho pronásledovatelem.
Podle mne je pozorování ptáků pro ptáky zcela neškodné a nemá nic společného s pronásledováním. Čím bude více pozorovatelů ptáků v této zemi, tím zde bude ptákům lépe a bezpečněji.
Pozorovatelům zdar. jšOdpovědět

Postupně Daniel Černý, 9. 2. 2014 18:09
Postupně

Re: co to je pronásledování vzácných zatoulanců?

Cítím povinnost upozornit na poslední větu v komentáři pana Šafránka. Každý vášnivý ochránce by si jí měl pozorně přečíst a zamyslet se nad jejím smyslem.
Před lety už jsem tady něco podobného psal. Čím víc lidí bude ptáky pozorovat dalekohledy a bude je to bavit, tím bude skutečně ptákům lépe a budou ve větším bezpečí. Bylo by dobré aby se každý takový ochránce na věc podíval komplexněji. Jinak Honzo máš mou podporu pochopitelně za smrt té sovice nemůžeš a není k tomu potřeba cokoli vysvětlovat na to stačí selský rozum:-)
zdraví Dan ČernýOdpovědět

Ahoj Honzo,v životě jsem viděl hromadu ptačích kadaverů...Někdy s tím nemůžeš nic dělat.Rozhodně se nenech otrávit a pokračuj pilně ve svých terénních aktivitách.Jdeš svou cestou,využíváš moderní techniku a hodíš se na to.Držím Ti palce! POMOdpovědět

Ahoj Honzo, musím se připojit e komentářům, které se snaží to nějak pozitivně analyzovat a kupodivu vidím, že militantních komentářů je minimum. Více jak jedenkrát asi nemá smysl je číst. Kdo tě zná tak ví jak to bylo a do vypjatých diskusí se nedej vtáhnout.Kadáver pro Dr. Mlíkovského je správný krok.Náhoda si opravdu nevybírá, a nevyhýbá se nikomu, ani již zmíněným militantům.Buď v pohodě a pokračuj.Držím palce.S úctou JardaZ.Odpovědět

Postupně Radek Lučan, 9. 2. 2014 18:41
Postupně

Čau Honzo, parádní dokumentace. Kdybys tam nebyl, tak nikdo nezjistí, jak ten pták třeba dopadl. Po všech těch Tvých parádních videích, co jsem viděl asi brzo dostaneš přezdívku Jan Attenborough Studecký;-). Srdečně zdraví Radek L.Odpovědět

Díky, pánové, hlavně jsem rád, že při této ani žádné jiné diskuzi o sovici nevznikly opět dva nepřátelské tábory. Vypadá to, že se ornitologická veřejnost stále mění k lepšímu.
Snad trochu lepší náladu vytvoří před chvílí zveřejněné video, odkaz na konci poznámky. To se sovice ještě radovala ze života.
HonzaOdpovědět

Postupně Pavel Šálek, 9. 2. 2014 19:08
Postupně

Sovice

Milý Honzo, sice Vás osobně neznám, ale Vaše jednání je mi sympatické a přeji Vám mnoho krásných chvil při pozorování přírody. Pavel K. ŠálekOdpovědět

Postupně Jan Studecký, 9. 2. 2014 22:07
Postupně

Re: sovice

Děkuji, také Vám krásné zážitky a pěkná pozorování
HonzaOdpovědět

Postupně Radek Lučan, 9. 2. 2014 19:23
Postupně

Je na tom ptáku na druhém videu vidět, že třeba s elektrickými sloupy by asi taky dřív nebo později přišla do kolize. A taky, že je to opravdu sympatický a agilní ptáček, budu muset příště ve Skandinávii dávat víc pozor, letos jsme ji nenašli...Tož se těším na nějaké další zajímavé pozorování nebo další společnou akci;-). RadekOdpovědět

Postupně Gedeon Kašpar, 9. 2. 2014 20:54
Postupně

Sovice

To je smutný konec tak nádherného a vzácného ptáka. Je obdivuhodné, že zde přežil (bez kolize s el.dráty či autem) prakticky dva měsíce. Velmi jsem toužil ji vidět takto volně v přírodě, ale tentokrát to nevyšlo, všechny mé naděje, žel, tato tragedie zmařila. Asi nezbude než se za ní vydat na sever.
Honzíku, obdivuji Váš talent, a pěkná videa. Díky, že jste ji takto odborně zdokumentoval.
Zdraví Gedeon K.Odpovědět

Ahoj, Dobrý večer.
Nebezpečí usmrcení na drátech ještě znásobovalo to, že se pták ve většině případů zdržoval na troleji nad železnicí na druhé straně vesnice. Krom šoku tam ještě připadaly v úvahu reflektory vlaku. Zřejmě tehdy věděla, kam na noc. Pane Kašpar, Vaše zklamání mne moc mrzí, věřte mi, že kdyby sovice byla objevena mnou, dostal byste příležitost ihned. Tak třeba příště. Ještě pro informaci, toto byl neuvěřitelně mobilní pták, nebyl den, který vydržela celý na jednom místě. Takže i při pátrání s přesnými informacemi by šance na její zastižení byla velmi malá.
Na viděnou někdy v terénu.Odpovědět

Postupně Libor Schröpfer, 9. 2. 2014 22:34
Postupně

Co přinesl dnešní den...

Milý Honzo, gratuluji k sérii hezkých pozorování.
Nechci být nějak moc chytrý, ale podařilo se mi otupit tu největší kritiku díky osobnímu kontaktu. Nebudu si tady hrát na nějakého spasitele, ale v průběhu dneška mne kontaktoval kritik Tvého počínání. Jeho názory respektuji, má na ně plné právo, přesto nic není horké tak, jako se to uvaří. Chtěl bych mu poděkovat (nevím, jestli to tu někdo ocení) za částečnou sebereflexi. Ve smyslu všech doporučení se přimlouvám také za to, abychom chodili denně do přírody, pozorovali ptáky, brali s sebou své známé a kamarády a přesvědčovali je o smyslu našeho počínání. Ano, jen taková je cesta ke změně chování naší společnosti. Všem lidem dobré vůle přeji v tomto počínání hodně zdaru. Dobrou noc LSOdpovědět

Postupně Jan Studecký, 10. 2. 2014 20:49
Postupně

Re: Co přinesl dnešní den...

Pěkný večer, tak především tedy díky, jeho názor byl dobře pochopitelný, jen kdyby zvolil lepší cestu k vyjádření. Myslím, že nejsem jediný, kdo u něj sebereflexi ocenil, takže díky za uvedení věci na pravou míru.
JS.Odpovědět

Ahoj/dobrý večer. Ano je to jak píšete, což je vlastně patrné i z videa jak byla velmi aktivní. Tuším, že mohla nocovat v blízkých borových lesících, které místy trošku (byť vzdáleně) připomínají finskou tajgu.
Jinak, velký dík za tento Váš příspěvek; pokud se něco zajímavého v našem kraji objeví, tak Vás taky rád hned obeznámím, abyste to mohl zdokumentovat. A můj e-mailový kontakt jistě znáte (w.....k....r@gmail.c..).
Přeji mnoho vzácných pozorování. Zdraví Gedeon K.Odpovědět

Postupně Michal Seitl, 9. 2. 2014 23:37
Postupně

Velká škoda,že ji nestihl natočit nebo vyfotografovat někdo v alespoň trochu slušné kvalitě..
Tímto se též přidávám k apelu na zanechání "čecháčkovství" v podobě zatajování výskytů. Přeji všem hodně zdaru!Odpovědět

Postupně Zdeněk Moudrý, 10. 2. 2014 9:40
Postupně

Utajování

Dobrý den. Již v minulosti jsem tady tak trochu připomínkoval nesmyslnost některých utajování. Osobně to vidím tak, že v mnohých případech(a spadá do nich i tento) je přítomnost pozorovatelů na lokalitě naopak žádoucí. Ptáka totiž může objevit i sběratel vycpanin či "sokolník" a vylepšit si s ním svou sbírku. Pamatuji již hodně, a tak vím o čem mluvím. Naposledy nám tady vybrali ostříže letos v létě a "mizení" vzácnějších dravců jsem byl také svědkem. Byl jsem i svědkem zastřelení a následného sebrání dravce (asi jen poštolky) přímo z jedoucího auta. Takže můj názor je netajit ale pozorovat=hlídat.
K té nešťastné náhodě. Bylo by dobré, kdyby se vždycky někdo pokusil tyto zatoulance odchytit a zjistit mj. jejich kondici, a to z následujících důvodů. V dobách, kdy se ještě dravci a sovy chytali na živou návnadu, bývala návratnost zpětných hlášení např. u kání lesních poměrně vysoká. Ptáci chytaní na zvonka přicházeli hlášení z Německa a Francie po častých kolizích na silnici a železnici. Mám za to, že se jednalo o ptáky, kteří z důvodu problematické kondice (paraziti apod.) byli méně plaší ve vztahu k odchytovému zařízení a následně se chovali neopatrně i na dopravních stavbách. Hlad prostě v obou případech převážil nad pudem sebezáchovy.
Na závěr přeju Honzovi hodně skvělých pozorování se šťastnějším koncem.
Zdeněk MoudrýOdpovědět

Postupně Jan Studecký, 10. 2. 2014 21:00
Postupně

Re: utajování

Ahoj Zdenku, k těm rizikovým faktorům můžu přidat ještě nějakého pomateného myslivce, který v okolí prý vystřílel poštolky a vybral hnízda pochopů (vím od místního), zmíněné piráty silnic a ještě početné gangy mladých romských spoluobčanů, kteří mají ve vesnici velmi početnou kolonii. Ovšem ta největší nevýhoda je, že při nájezdech pozorovatelů mohl být pohyb ptáka zmapován lépe než lokátorem, čehož výsledky by zrovna v tomhle případě byly velmi zajímavé.
HonzaOdpovědět

Postupně Petr Voříšek, 11. 2. 2014 19:45
Postupně

Re: utajování

Jak "gangy mladých romských spoluobčanů" ohrožují sovici? Tento Váš komentář, pane Studecký, je nechutně rasistický.Odpovědět

Postupně Jan Studecký, 11. 2. 2014 19:49
Postupně

Re: utajování

Dobrý večer,
omlouvám se za tento komentář, často tu vídám skupiny neukázněných mladíků, je zřejmé, co by udělali sově sedící na dosah ruky. Pokud působí až takhle, prosím o urychlené vymazání...
JS.Odpovědět

Postupně Zdeněk Moudrý, 11. 2. 2014 22:59
Postupně

Re: utajování

Tohle vlákno by asi administrátor měl odmazat, ale riziko to v této části Polabí pro živé tvory všeho druhu být může. Ve Štolmíři u Českého Brodu tak dloho stříleli z nudy po čápech vzduchovkou, až hnízdo na návsi nadobro opustili (tedy pokud neuhynuli po četných zásazích).Odpovědět

Postupně Josef Hána, 12. 2. 2014 21:25
Postupně

Re: utajování

Já tedy na tom taky nevidím nic závadného. Nenechme si stále víc omezovat svobodu slova autocenzurou. Jinak neodolám nedat sem tohle http://neratky.cz/articles/view:articles.articles.id(618)Odpovědět

Dobrý večer. Chtěl bych se krátce zastat p.Studeckého, neboť to tak opravdu nebylo míněno, a věřím, že drtivá většina zúčastněných to nevnímala jako rasismus. Takové téma sem opravdu nepatří..
Zdraví G.K.Odpovědět

Postupně Jan Studecký, 11. 2. 2014 20:21
Postupně

Díky za komentář, pane Kašpar, uvědomuji si, že taková formulace nebyla vůbec na místě, pouze jsem chtěl do pestré diskuze přidat další z rizikových faktorů. Skutečně na tomto místě a zejména této silnici jde ze 100% o tuto etnickou skupinu, jinak bych jí nezmiňoval. Na druhou stranu výraz "romský spoluobčan" jsem v životě za rasistický nepovažoval. Bohužel diskuze ujela tam, kam neměla, tohle nepatří snad nikam...Odpovědět

Dobrý den,
absolutně nechápu co je na výrazu mladý romský spoluobčan rasistického. Honzo nemáš se zač omlouvat člověk aby se opravdu bál tady něco napsat. Nejdřív tě někdo šikanuje za to, že jsi stál venku s kamerou a natáčel sovu, které byla tvá přítomnost evidentně šuma fuk a teď ti ještě někdo druhý povahově zřejmě podobný tomu prvnímu bude podsouvat, že jsi rasista. Je to směšné. Sice tě osobně neznám ale je jasné, že jsi šikovný mladý kluk se selským rozumem který ovšem pár lidem občas chybí. Buď svůj a zůstaň svůj.
Nenech si vnutit názor někoho jiného. Neudělal jsi nic za co by ses měl omlouvat.
měj se
Dan ČernýOdpovědět

Postupně Michal Seitl, 12. 2. 2014 23:22
Postupně

Taky jsem to nějak nepochopil co je na tom,nazvat cikána romským spoluobčanem,rasistickeho?
A vůbec tady pozoruji,že se většina lidí bojí psát svoje názory na rovinu,padni komu padni, bo by se snad tím mohli dotknout několika místních pochybných guru. A když už se to stane,hned se na ně zato sesype horda lokajů. Lidi,tohle je jen zábavní server skupiny lidí se stejným koníčkem,tak se podle toho chovejme,nedělajme důležité a nehrajme si stále na něco!Odpovědět

Postupně Jan Studecký, 12. 2. 2014 13:49
Postupně

Sovice v televizi

Přidávám odkaz na reportáž o sovicích v ČR, která byla odvysílána dnes ráno v pořadu Studio 6:
http://www.ceskatelevize.cz/porady/1096902795-studio-6/214411010100212/video/Odpovědět

Postupně Michal Seitl, 12. 2. 2014 23:06
Postupně

Re: Sovice v televizi

Ten odkaz nefunguje,nemáš nějakej jinej ? Nebo o co tam alespoň jde ? DIky.Odpovědět

Postupně Jan Studecký, 12. 2. 2014 23:11
Postupně

Re: Sovice v televizi

Bohužel, odkaz teď nejde nikomu. Stránky jsou pravděpodobně přetížené z důvodu olympiády. Bude potřeba chvíli počkat.Odpovědět

Postupně Adolf Goebel, 12. 2. 2014 23:13
Postupně

Re: Sovice v televizi

Chce to trpělivost. Kolegové tvrdí, že je server ČT přetížen díky olympiádě. Já jsem se na to dostal až na několikátý pokus. Jinak informaci, o co jde, lze najít v původní tiskové zprávě Moravského ornitologického spolku:

http://www.mos-cso.cz/cz/tiskove-zpravy/2014/ornitologove-hledaji-vzacnou-sovici-krahujovou

Zdraví

Adolf GoebelOdpovědět

Vysvětlení, proč považuji ten komentář za rasistický: bez jediného důkazu podsouvá celé jedné etnické skupině něco negativního. Obviňování někoho z něčeho špatného jen kvůli tomu, že je příslušníkem nějakého etnika, je rasismus. Nikoliv tedy použití spojení romský spoluobčan. Snad to na vysvětlení stačí. Dále nemá myslím na tomto fóru o tomto tematu diskutovat. Považoval jsem jen za nutné se ozvat, když byly překročeny jisté zásady slušnosti. Byť nejspíš neúmyslně.Odpovědět

Postupně Ondřej Šálek, 13. 2. 2014 14:35
Postupně

Sovice, tajení, pronásledování ptáků, slušnost...

Dobrý den všem. I já vyjádřím své názory.
1)Pan Studecký jednoznačně nechtěl sovici zabít.
2)V příkopech bývá často více drobných savců, sovy i dravci tam často loví - je zde vysoké riziko střetu s autem, tak že nelze vinit pana Studeckého z jednoznačného podílu na usmrcení sovice.
3)Na druhou stranu, z textu pana Studeckého je zřejmé, že stál sovici doslova "za prdelí" a snažil se ji dokumentovat a pozorovat z nejvyšší blízkosti. Tak že výrok pana Jokla "Tak dlouho jste jí honili, až zařvala, blahopřeji, jste fakt dobří", není v širším kontextu se zvyšujícím se agresivním způsobem pozorování především tzv. rarit mnohými členy Klubu 300 vůbec od věci!
4)Je divné, že když napíšu dost ostrou(nikoli sprostou) reakci na pozorování údajného hohola isladského(nejedná se totiž vůbec o hohola islandského, na fotografii není hohol islandský!), panem Studeckým, tak se jmenovaného (pro mnohé "Honzíka") mnozí zastávají a sám to vidí jako sprosté, tak v podstatě nikdo se nezastal pana Jokla, když si vysloužil za svůj názor nepřímou urážku:"Ty komentáře by psychicky zdravý a normálně uvažující člověk asi nenapsal"! A to se vám všem zdá v pořádku???
5)A proto, vážení kolegové, když nebudete chtít, aby jste si vysloužili poznámku o psychickém zdraví a zároveň nebudete chtít, aby třeba vámi objevená rarita byla intenzívně dokumentovaná členy Klubu 300, pak vám nezbývá, než buď vůbec nic nikomu neříci, nebo zveřejněte pozorování s dostatečně dlouhým odstupem, ale vůbec o tom do té doby nemluvte!!! A klidně pak uveďte i souřadnice GPS.
Ondřej ŠálekOdpovědět

Postupně Michal Seitl, 13. 2. 2014 16:02
Postupně

Re: Sovice, tajení, pronásledování ptáků, slušnost...

Naprosto souhlasim s Ondřejem,je vidět že pan Jokl je "srdcař" a řekl to v rozhořčení pravdivě a naprosto bez obalu. Bylo by dobré si občas připomenout,že to naše pozorování ptáků je jen zábava,bez které se ptáci klidně obejdou. Dělejme si ji proto tak,aby jsme neškodili ani ptákům ani sobě mezi sebou navzájem..Odpovědět

Postupně Michal Šindel, 13. 2. 2014 16:24
Postupně

Re: Sovice, tajení, pronásledování ptáků, slušnost...

A to ještě nevíte, že tajná sekce Klubu 300 soutěží i v počtu snězených rarit. K tomuto žebříčku se dostanete když se zaregistujete na jejich webu s heslem 666666.Odpovědět

Postupně Jaroslav Závora, 13. 2. 2014 17:42
Postupně

Re: Sovice, tajení, pronásledování ptáků, slušnost...

Jojo, členy sekce poznáte podle identifikačního znaku:přes hlavu přetažené kapuce.Honzu jsme přijali mezi Vánocemi a Novým Rokem na tajném zasedání v hotelu v Drnholci/díky A.Goebelovi). K obědu jsme vedle slecialit z bernešek rudokrkých a hus malých jedli i nadívané pustovky a kalousky. Nekonala se jen pěnice, kterou se podařilo zachránit Jožkovi CH.. K uložení pro konzumaci jsou mrazáky NM nejlepší. Skvělé Honzo a díky Michale :-)Odpovědět

Postupně Radek Lučan, 13. 2. 2014 17:56
Postupně

Re: Sovice, tajení, pronásledování ptáků, slušnost...

Dobrý den všem vespolek. Jojo, ono totiž opravdoví ochránci a srdcaři se řídí několik desítek let platným heslem "Poznej a chraň"!:-).Odpovědět

Postupně Radek Lučan, 13. 2. 2014 17:59
Postupně

Re: Sovice, tajení, pronásledování ptáků, slušnost...

A pro jistotu dodávám, že ten trojznak za mou poznámkou je tzv. smajlík, který zančí, že je vše míněno humorem. Už se totiž začínám bát, že by to někdo mohl pochopit špatně a vydat na mě zatykač...Odpovědět

Postupně Zdeněk Moudrý, 13. 2. 2014 20:41
Postupně

Re: Sovice, tajení, pronásledování ptáků, slušnost...

Jak to tady čtu, myslím, že si budu muset najít jiné hobby, než ptáky. Nemohl by někdo, třeba administrátor, do táhle diskuse vstoupit a ukončit ji? Už to není o sovici krahujové. Ta je už jenom zástupným problémem něčeho, co dřímá v české a moravské obci ornitologické (a nic hezkého ani pozitivního to není). Chybí autorita, která by tomu dala řád. Tuhle diskusi bychom měli přesunout jinam.Odpovědět

Postupně Pavel Kverek, 13. 2. 2014 21:12
Postupně

Re: Sovice, tajení, pronásledování ptáků, slušnost...

Kdyby ses chtěl vracet do "komunálu" cos byl, tak ti to rád rozmluvím. O ničem lepším, než háčkovat síťky a pak kolem nich běhat s motyčkou, zatím nevím. Tak važ slova. A nezapomeň na jaře na ty keře do Slavičího háje, dík Zdeňku. PavelOdpovědět

Postupně Jiří Šafránek, 13. 2. 2014 18:53
Postupně

Slušnost...

Vážený pane, Ondřeji Šálku, souhlasím a Vámi v jediné věci a to v tom, že výrok p. Jelínka o psychickém zdraví p. Jokla neměl zaznít. Nepatří sem, tak jako vaše napadání p. Studeckého za to že je mladý "nízkého věku" a za to že je členem Klubu 300 atd.
Nechápu v čem spatřujete jeho "aroganci projevené v diskusích" a jak se projevuje "agresivním způsobem pozorování především tzv. rarit mnohými členy Klubu 300"?
S pozdravem Jiří ŠafránekOdpovědět

Postupně Martin Vavřík, 13. 2. 2014 20:55
Postupně

Re: slušnost...

Hezký večer, myslím, že diskuze není sice dávno o sovici, ale je výživná, zajímavá a inspirující. Já z hlediska amatérské psychologie nechápu reakce od lidí, kteří nepřispěli do databáze jediným pozorováním a zřejmě jediný důvod, proč si zřídili přístup do databáze, je právě komentovat pozorování ostatních. Kdybych se vrátil na začátek, je tady pozorování sovice krahujové, přesně zanesené místně i časově a zdokumentované, přičemž pozorovatel a pták se shodou okolností ocitli na tomto místě v čase, kdy pouť ptáka tímto světem skončila. Je unikátní, že se podařilo takový konec zaznamenat, všichni z nás jsme našli určitě řadu ptáků PO takovém střetu, případně nárazu do jiných předmětů (dráty, budovy). A pokud jde o motivaci, podle mne VŠICHNI pozorují ptáky z jakési čiré radosti a nezáleží na tom, jestli tuto radost následuje připsání do seznamu, pořízení fotografie do vlastní sbírky nebo jakýsi vědecký poznatek. Filozofie některých příspěvků je na stejné úrovni, jako napadat "agresivní Japonce, kteří útočí na Prahu a Český Krumlov, jen aby si pořídili záběry a odškrtli další architektonickou raritu". Možná, že členové klubu 300 dělají pro publicitu ptáků a jejich života na našem území více než jiní nadšenci, nemyslíte?

S pozdravem MVOdpovědět

Postupně Martin Brejška, 13. 2. 2014 23:14
Postupně

Re: slušnost...

Přátelé, místo těchto, někdy podivných diskuzí, raději pojďme do přírody hledat třeba další sovici, zedníčka či morčáka chocholatého. Pro inspiraci uvádím stránky pana Dudáčka http://www.ptaci.net

S pozdravem M.B.Odpovědět

Postupně Pavel Kverek, 13. 2. 2014 20:57
Postupně

Přátelé,

Ksakru chlapi, datum už stejně odjel kamsi k jaru, rozklikávejte diskuse nové, tady byste to měli do Vánoc. Už jste vyřešili téměř všechno. Názorové spektrum je žádoucí - to je jasné, ale vy jste se tady stačili vespolek poobviňovat skoro ze všeho. Mladý x starý = vždyť to je přeci jedno! Buďte rádi, že nás pár ještě je, kdo při setkáních s opeřenci nekořistničí. Nechte minority minoritami, na to máme placené instituce. "Dyť sme" už v tématu několika zalomeními úplně jinde! Zítra má být snad ještě hezky, vyrazte s dalekohledem - tajte to, nebo vykřičte, klub 300 nechte taky na pokoji - dyť jsou v tom šťastni. Podejte si virtuálně ruce, potkáte se třeba před fabrikou na zedníčkovi v čase exkurse. Přeci se před tím skvostným výsledkem z parapetu a šikovným kolegou nepomlátíte! Buďte rádi, že už nemusíme v květnu dupat v průvodu, střídat se ve frontě na slabý párky, že místo toho můžete bez problémů do roští. Klidný čas.Odpovědět

Postupně Jiří Šírek, 30. 9. 2014 8:03
Postupně

Akceptace FK ČSO

Zdravím všechny, kteří ptáka pozorovali a sděluji, že toto pozorování bylo akceptováno FK pod č.j. 28/2014, s pozdravem J. ŠírekOdpovědět