Letos na začátku května již tradičně přiletěli rorýsi a opět u nás hnízdili. Teď po...
1.9.2024
Dnes ráno v 8:30 jsme s 9.A pozorovali vlety rorýsů do budek, konkrétně do 3 vletových...
13.6.2023
Tak už zase přiletěli po roce rorýsi z Afriky. Poletují nad naším nádvořím s velkým...
2.6.2023
Letos jsme poprvé pozorovali rorýse létat kolem školy 4.5.2023. Jako vždy je prozradilo jejich...
1.6.2023
Poprvé jsem pozorovali rorýse okolo naší školy 11.5.2022. Zjistili jsme obsazení jedné z...
17.6.2022

Rorýs obecný ve výuce 2. B

Mgr. Tereza Vančíková (5.5.2016)

Žáci 2. B se v hodině prvouky seznámili s rorýsem obecným. Už ví, kdy rorýs přilétá, kde hnízdí, čím se živí i kdy odlétá. V pracovních činnostech si každý žák vyrobil svého rorýse obecného, který teď zdobí třídu. V průběhu měsíce dubna jsme se s žáky zaměřili na poznávání chráněného druhu ptáka rorýse obecného. V prvouce jsme si povídali o ptácích stálých jako jsou kos černý, sýkora koňadra, straka obecná, ledňáček říční a další a také o ptácích tažných – vlaštovka obecná, špaček obecný, čáp bílý, kukačka obecná a jiných známých druzích. Z méně známých ptáků jsme si jmenovali tažného právě rorýse obecného. Našli se děti, které o rorýsovi již slyšely, ale většina netušila, jak tento ptáček vypadá. K tomu nám pomohl dataprojektor, na němž jsme si promítli obrázky rorýse. V českém jazyce – čtení jsme si společně přečetli text o životě rorýse, tedy popis jeho těla, čím se živí, kde hnízdí, kam odlétá na zimoviště a také jsme se dozvěděli, zda má nějaké predátory. V další části hodiny museli žáci odpovídat na otázky: 1. Jak je rorýs obecný velký? 2. Stručně popiš rorýse. 3. Čím se rorýs živí? 4. Je to stálý nebo tažný pták? 5. Kde si staví hnízdo? 6. Má nějaké predátory? Žáci si museli otázky nejprve opsat z tabule, čímž si procvičili opis a poté na ně písemně odpovídali. Pokud si nebyli jisti, vyhledávali odpovědi v textu. Museli se tedy zorientovat v článku podle drobných nadpisů a odstavců a znovu si text přečíst – individuální četba. Žáci byli při této příležitosti seznámeni s pojmy odborná literatura, populárně naučná literatura a encyklopedie (či spíše si tyto pojmy připomněli). Úkol to byl docela náročný, ale žáci jej zvládli výborně. V českém jazyce – mluvnici děti psaly do předtištěných obrázků rorýsů rodové i druhové jméno: rorýs obecný. Mimo jiné si při tomto úkolu zopakovali psaní y po tvrdých souhláskách a také si připomněli, že názvy zvířat se skládají ze jmen rodových a druhových. V pracovních činnostech si tento obrázek vystřihli. A když už jsme se s rorýsem seznámili, rozhodli jsme se, že si jej ve výtvarné výchově nakreslíme a vystavíme v naší třídě. Tak ho budeme mít stále na očích a bude nám připomínat, jak je důležité chránit nejen rorýse obecného, ale i ostatní druhy živočichů a rostlin, tedy přírodu.